torsdag 21 augusti 2014

Några väl valda

Okej, nu ni. Nu ni ska ni få höra. 
Förlåt så hemskt mycket svärföräldrar. Men jag har ALLTID tyckt att det har varit så extremt tråkiga samtalsämnen då det handlat om Stora Enso. Det har varit beläggare, skärmaskiner och biokörning. Banbrott, rullar och bobiner. 

Och där har jag setat bredvid och känt mig som världens mest blonda blondin. 
Värmländska kan jag ju förstå. Men det här har varit ett storaenso-språk utan dess like.

Nu har jag gått innanför de där väggarna i sju månader och vet ni. Jag är en av dom. Jag vet vad vi pratar om. Jag vet vad de pratat om i alla år. Och jag förstår varför de pratar om det. Men värst av allt. Jag pratar också så hemma. 
När jag kommer hem så frågar Jens; 
"Hur har det gått idag?" 
Och jag svarar; 
"22an körde bio så det kom inte mycket. 23an körde en-baners. 47an hade setkörning och delning och de spolade på 43an. Pluggmaskin krånglade och skrivaren vill jag slänga i älven. Det blev paper jam hela tiden....."

Hallå, hör ni? Jag kan storaenso-språket. Nästan flytande också! Jag är liksom en i gänget och jag har aldrig någonsin trivts så bra på ett jobb. Eller rättare sagt, jag visste inte att man kunde trivas på ett jobb. 
Jag går dit, gör mina åtta timmar, och mår bra när jag går hem. 

Det är bra stämning och arbetskamraterna är i en klass för sig. Den här sommaren har jag lärt mig mycket mer allmänbildning än en allmänbildad bör veta. Det mesta ska stanna innanför väggarna. Fabrikshemligheter deluxe. Men jag har i alla fall fått lära mig hur man får en son istället för en dotter, vad som skulle göra mig rikast i hela världen och hur man mäter livet med ett måttband(och hur man mår när det bara är en Reems kvar. ) 

Idag sprang jag upp till svärmor för att skvallra lite. Och jag säger en sådan mening som; 
"Jag tror de rullarna skulle ner på 76-hyls.."
Hallå, vem är jag och vart tog Caroline vägen? StoraEnso-Carro liksom! 
Jag hoppas med hela mitt hjärta att jag får bli kvar! Carro i packen är som fisken i vattnet! 

För att inte tala om magrutorna jag samlar på mig.. Har aldrig skrattat så mycket som jag gjort den här sommaren. 
Det finns riktiga citatmaskiner där i källaren, och jag ler bara jag tänker på det! :)
Dårarnas paradis! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar