måndag 18 april 2011

Trött och slut som cyklist?!

Idag är det en lugn vilodag för min del, hade jag däremot haft ett jobb, hade jag cyklat dit! :) Ingen som har ett över till mig? Jag kan lite om mycket, och låter därför rätt smart! :)

Åter till ämnet, skönt med vila efter sex soliga mil igår.. Bara suttit ute på balkongen och ätit någon/några Piggelin! :) Datysuk har vågat sig ut också, så trevligt med sällskap, speciellt dessa tråkiga veckor som Jens jobbar evighetslång eftermiddag..


Nu ska jag ställa en fråga till er mina kära, läsare! :)
Igår när jag hade cyklat runt fem mil, började jag få huvudvärk, klarade den sista milen utan problem! Men när jag sedan kom hem, började jag må illa, hade svårare än vanligt att äta och mådde allmänt dåligt. Blev sedan sängliggandes hela kvällen. Fick precis samma efter Kortvasan också.. Jag antar att jag ätit för dåligt. Åt en banan, en påse PowerBar ride shots och drack en och en halv flaska vatten! Ändå tog jag totalslut, efteråt.. Någon som har något tips på vad som kan vara bra?! Någon lär ju vara expert iallafall, var inte rädd för att kommentera! :)


Här var jag fortfarande pigg, trots min trötta min!

3 kommentarer:

  1. Är det inte vätskebrist? Vätskebrist brukar visa sig som huvudvärk och frossa, dvs man känner sig typ sjuk. Drick ordentligt före passet under passet och efter passet.

    SvaraRadera
  2. Jo, de kanske är de, måste få i mig mer , men är inte såååå duktig på de än! Bara kämpa vidare! :)

    SvaraRadera
  3. Hej Carro:
    Jag har cyklat åtskilliga mil genom åren och har upplevt diverse smärtor inräknat huvudvärk. Min fråga är hur mycket du cyklat tidigare? Sex mil är ingen dålig distans, jag brukade ligga på ca fem mil för det mesta när jag tränade. Körde jag mer så drack jag mycket innan och under samt att jag åt ordentligt.

    Din svärmor har nog rätt, bland annat vätskebrist kan orsaka huvudvärk. Jag har gjort fem Vätternrundor (30 mil) och efter en sådan färd blir kroppen fullständigt utbränd på kraft. Alla mineraler och vitaminer blir på upphällningen och kroppen svarar med bland annat värk på alla möjliga ställen.

    Jag har faktiskt gjort min andra cykeltur på min racer idag, 1.5 mil i förrgår och 3.3 mil idag. Ett lagom sätt att komma igång för en gammal göbbkröpp, he he...

    Öggas råd lyder: Kanske lite kortare turer till en början, 3.5 - 5 mil kanske, ät alldeles innan samt lite mer än normalt vid de ordinarie målen. Minst 1 - 1.5 liter vätska med (en flaska vatten, en flaska svag/söt saft brukade jag ha med) och en banan i bakfickan (standardföda för cyklister). Minst en dags vila emellan passen under uppladdningsträningen. Näst sista veckan innan exempelvis Vätternrundan ska det däremot köras ganska hårt varje dag och avslutas med ett pass på drygt halva längden av rundan en vecka innan. Mitt i sista veckans vila bör man ta en lite kortare sväng för att väcka kroppen igen inför det som stundar.

    Ja det var lite tips och synpunkter, om du vill kan du alltid ringa. Det är svårt att få ner ens det väsentliga i en blogg så här. Lycka till nu med din fina racer och målsättning...

    Mvh Stefan Ögren

    SvaraRadera